Bic-kuglepennen runder 100.000.000.000 stk.
Mandag d. 12. september 2005, kl. 22.30 – Opdateret 25. maj 2012
Den franske kuglepennefabrik Bic runder et utroligt jubilæum i absolut topform.
Spørg enhver ny opfinder eller forretningsmand, hvilken forretningsidé de helst ville have haft en andel i. Kan de deres erhvervshistorie, er der en god chance for, at svaret lyder: Kuglepennen – eller nærmere betegnet den franske Bic-kuglepen.
Hvor godt svaret er, bekræftes af statistikken: I disse dage sendes Bic-kuglepen nr. 100 mia. på markedet.
Det er efter Bics egne beregninger lige præcis 57 styk i sekundet, siden den første blev sendt på markedet i 1950.
Det er mere end rigeligt til, at et lille familieforetagende med ubrudt vækst er vokset til en verdenskoncern med 8.650 medarbejdere, en årsomsætning på lidt over 10 mia. kr. og nydelig udsigt til flere gode år for familien Bich, der nu i anden generation stadig kontrollerer det børsnoterede firma.
Inspiration: Trillebøren
Det var langt fra familieoverhovedet, italiensk-franske Marcel Bich, der opfandt kuglepennen. Det første patent blev udtaget i 1885 af amerikaneren John Louds, hvis skriveinstrument med kugleleje blev anvendt til mærkning af lædervarer.
Men kuglepennen begyndte ikke at ligne en kommerciel succes før efter Anden Verdenskrig, hvor amerikanske soldater bragte det nye skriveredskab til Europa og solgte dem for omkring fem dollar stykket med det fantastiske argument, at de kunne skrive under vand – hvem der så ellers kunne bruge det til noget.
Marcel Bich havde på det tidspunkt købt et lille kontorudstyrsvirksomhed i Paris og var begyndt at producere fyldepenne. Da han en dag gik og slappede af i sin have med en trillebør, slog det ham – ved at se på hjulet – at der var masser af logik i, at et skriveredskab skulle kunne styres gennem en kugle, og så gik han på jagt i tidens patenter på kuglepenne.
Den bedste løsning fandt han i patenter af ungareren Lazlo Biro. Han købte – for under fem mio. kr. – rettighederne, og i 1950 så verden Bichs egen første produkt – markedsført under det internationalt set mere mundrette navn Bic.
»Hemmelighederne« i successen var, at man i Bic-kuglepennen – udført delvis i gennemsigtigt plast – kunne se, hvor meget der var tilbage i »blækpastaen«, at Bic-kuglepennen bedre end mange konkurrenter havde styr på, at blækket ikke flød ud – og at prisen var helt i bund.
Et nyere salgsargument er, at en Bic-pen holder til to-tre kilometers skrivning.
Kritikere hævder derimod, at Bic er de sidste 50 års værste eksempel på ressourcespild og smid-væk-kultur.
Frankrigs rigeste
Marcel Bich blev lynhurtigt en af Frankrigs rigeste mænd og blev kendt som storsponsor i flere sportsgrene og som ejer af et par gigantiske nye franske slotte med imponerende private golfbaner, før han selv døde i 1994, 79 år gammel.
Da var sønnen Bruno Bich med en solid ervhvervsuddannelse bag sig i USA for længst sat ind i forretningen, ja siden 1983 havde han ledet forretningen i Nordamerika, som i dag står for halvdelen af Bics salg, og i dag tilbringer han halvdelen af sin tid i USA og kun en tredjedel hjemme i Frankrig. Han – og den øvrige familie – har heller ikke faderens lyst til at vise sig selv og sin rigdom frem.
Nye markeder
Skriveredskaber er stadig Bics hovedforretning, men Bic gør sig også fornemt på to andre markeder.
I 1973 tog man kampen op med Gillette om at lave barberredskaber, og erfaringerne fra kuglepennene blev brugt til at gå efter »engangsmarkedet«: Shavere til mænd og senere også kvinder, der er beregnet til at blive brugt i en uges tid.
Og i 1975 kom Bic-lighteren, der kaldes en engangslighter, men angiveligt skulle kunne holde til at blive brugt 3.000 gange.
Bic har i dag produkter i mange kvaliteter og priser, men Bruno Bich er ikke i tvivl om, hvorfor virksomheden fortsat har succes:
»Vi er gode til ikke at glemme, at store dele af verdens befolkning kun tjener to dollar pr. dag,« har han forklaret.
Kilde: www.business.dk/diverse/bic