Hele verden elsker dansk plante-blyant
Dansk iværksætter sælger nu sin opfindelse i 50 forskellige lande
Sprout, der både er en blyant og en plante, er blevet et internationalt hit.
(Foto: Rasmus Malmstrøm)
En blyant uden bly, der kan plantes og spire frem til at blive krydderurter, blomster eller grøntsager.
Hvis du synes det lyder usædvanligt, så er du ikke alene, og derfor er danske Michael Stausholms blyfri blyant med frø i stedet for viskelæder – døbt Sprout – gået hen og blevet en international succes.
Halvandet år efter at han lancerede sin innovative ide sælger han nu 120.000 blyanter om måneden i 50 forskellige lande.
Godt hjulpet på vej af viral omtale og nysgerrige bloggere, der har taget hans økovenlige idé til sig.
– Indtil nu har omkring 2000 bloggere fra hele verden skrevet om vores blyant. Derudover kommer medier, som ønsker at anmelde, vise eller omtale os. Interessen har været så overvældende, at vi har en fuldtidsansat, der kun tager sig af henvendelser fra blogs og medier, forklarer Michael Stausholm.
Michael Stausholm har på halvandet år skabt en interenational succes. Godt hjulpet på vej af udenlandske bloggere. (Foto: Rasmus Malmstrøm)
Interessen er størst i England, Italien, Tyskland, Holland, Portugal, Grækenland og Sydamerika. Typisk hos bloggere, der skriver om familieliv og børn, der anmelder nye produkter, og bloggere, der fokuserer på planter, økologi og bæredygtighed.
Specielt i Italien er planteblyanten et hit.
– Over 200 blogs har omtalt os og salget er steget så meget, at Italien i dag er vores største marked. Også i England var det en mor, der bloggede om os som den første, og derefter henvendte medierne sig, bl.a. Metro i London. Og i Chile blev vi omtalt på en blog med 3,2 millioner læsere, hvilket fik efterspørgslen fra Sydamerika til at stige enormt, siger han.
I stedet for et viskelæder er der et et frø i en kapsel, så den brugte blyant kan ende sine dage som timian, rosmarin, cherrytomat, koriander, mynte, basilikum, dild, salvie, grøn peber, tagetes, morgenfrue eller forglem-mig-ej.
Nøgleordet bag succesen er bæredygtighed.
– Sprout handler om bæredygtighed og er et modsvar på den stigende brug og smid væk-kultur, vi har udviklet som samfund. Vores blyanter får nyt liv, når de har udtjent deres primære funktion, og det har særligt virksomheder fået øjnene op for. Med et innovativt og økovenligt alternativ til den gammeldags kuglepen med firmalogo, giver vi dem mulighed for at signalere noget andet end det alle andre gør.
Næste store ambition for Sprout er at blive endnu mere tydelig på det amerikanske marked, hvor der allerede er aftaler med Disney, Johnson og Johnson, Pepsi og Bank of America, ligesom blyanten er på hylden i den økologiske supermarkedskæde Whole Foods.
orsdag d. 18. dec. 2014 Set på nettet.